JAK UZYSKAĆ PODPIS ELEKTRONICZNY
W niniejszym poście omówimy w jaki sposób można samemu wyrobić podpis
elektroniczny w formie programu, który można ściągnąć bezpośrednio na komputer.
Kroki jakie należy podjąć do otrzymania podpisu są następujace:
1. Przesłać wniosek o podpis
elektroniczny podając nasze dane
2. System wygeneruje dla nas
kod, który zostanie przesłany na nasz adres mailowy w kilka minut po przesłaniu
wniosku
3. Z tym kodem oraz z
dokumentem tożsamości i z dokumentem NIE należy udać się do placówki Agencia
Tributaria, aby urzędnik mógł potwierdzić tożsamość petenta i uzupełnić dane. W
większości urzędów należy umówić się na cita previa przez Internet.
4. Po wizycie w urzędzie
otrzymamy potwierdzenie na maila, że można już ściągnąć podpis elektroniczny.
Pierwszym krokiem jest przesłanie wniosku o podpis elektroniczny. W tym
celu należy udać się na stronę Sede Electronica Fabrica Nacional de Moneda y
Tombre, czyli organizmu wydającego podpis tj. www.sede.fnmt.gob.es
Należy wybrać opcję Certificados i Persona Fisica.
Po kliknięciu w Persona Fisica otworzy się formularz z kilkoma opcjami, z
których należy wybrać Obtener Certificado Software i przejść do opcji 2.
Solicitud via Internet de su certificado.
Pojawią się pola do uzupełnienia:
- Numer dokumentu- czyli w przypadku rezydentów numer NIE
- Pierwsze nazwisko
- Adres mailowy (do dwukrotnego wpisania).
Pod danymi trzeba kliknąć w dostępny pod „INSTRUCCIONES’’ niebieski
link. Rozwinie się służszy tekst na
końcu którego należy odhaczyć akceptację warunków. Proces zamykamy klikając w
„ENVIAR PETICIÓN”.
Wniosek o podpis elektroniczny można wysłać, a następnie pobrać podpis
przez wyszukiwarkę Internet Explorer lub Firefox. Ważne jest, aby podpis
elektroniczny był zainstalowany na tym samym komputerze, oraz za pomocą tej
samej wyszukiwarki, z której został wysłany wniosek.
Jeśli wyszukiwarka nie będzie odpowiednio skonfigurowana to przy wysłaniu
wniosku o podpis, lub podczas próby jego zainstalowania pojawi się informacja o
błędzie. Najczęściej błędy dotyczą zmiany ustawień w Opciones de Internet,
gdzie należy dodać adres strony do „Sitios de confianza”. W razie nadal
pojawiających się problemów, można ściągnąć ze strony program, który nam
automatycznie skonfiguruje wyszukiwarkę.
Na youtubie dostępny jest również filmik pokazujący jak zmienić ustawienia
https://www.youtube.com/watch?v=p19J0TOpIks
Ten post wyciągnąłbym do zajawki i mocno propagował. Oczywiście nie będzie to w smak różnym księgowym, żerującym na biedakach, którzy nie są świadomi, że mogą płacić sami (obliczenia to pikuś) - ale to pro publico bono.
OdpowiedzUsuń