W poprzednim wpisie mowa
była o figurze gestora. Dzisiejszy ma na celu zapoznanie się z zakresem
obowiązków asesora.
Asesoría (od asesorar = doradzać)
ma za zadanie doradzenie klientowi jak osiągnąć oszczędności przy prowadzeniu
działalności w celu poprawienia wydajność i ograniczenia wydatków firmy.
Analizuje kondycję firmy, pomaga w
planowaniu jej rozwoju, szuka rozwiązań - głównie od strony fiskalnej-
które mogłyby wpłynąć na poprawę jej sytuacji (obniżenie wysokości podatków, dotacje
itp.). Często zajmuje się także prowadzeniem rozliczeń księgowych i składaniem
w imieniu klienta deklaracji podatkowych, oraz, rzadziej, prowadzeniem
niektórych spraw kadrowych. Większe firmy posiadają w swoich zespołach
asesorów, są to eksperci z danej dziedziny, którzy wspierają firmę w
podejmowaniu decyzji związanych z ich specjalizacją (asesor fiscal - od
podatków, asesor - agente de seguros- doradca ds. ubezpieczeń, diseñador- doradca ds. wizerunku firmy i
wielu innych).
Do wykonywania zawodu
asesora nie są wymagane specjalne studia, natomiast wskazany jest przynajmniej
kurs z zakresu księgowości i podatków.
W praktyce, usługi
świadczone przez gestoríę i asesoríę są bardzo zbliżone. W obu biurach
otrzymamy doradztwo w kwestiach podatkowych, księgowych, kadrowych i prawnych,
jak również oba biura pokierują naszą działalnością od strony administracyjnej.
Zaoszczędzimy czas poświęcony na bieganie między urzędami i zyskamy pewność, że
nasza księgowość jest należycie prowadzona,
a deklaracje zostały złożone w terminie.
Na czym wobec tego polega
różnica między gestoríą a asesoríą?
Otóż gestor
administrativo, oprócz wymaganego specjalistycznego wykształcenia, posiada
wyłączność na przeprowadzenie niektórych czynności (np. tych w Tráfico). Jednakże te „wyłączności” asesorie mogą zgrabnie ominąć,
zlecając ich realizację... zaprzyjaźnionym gestoriom. Cel jest zawsze taki sam-
aby klient wyszedł z biura zadowolony.
--
Anna Makowicz
gestoria@ramonsantafe.es
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz