Wiele osób mających w
planie rozpoczęcie własnej działalności w Hiszpanii bądź załatwienie jakiejś
sprawy urzędowej decyduje się skorzystać z pomocy gestora lub asesora. Może
pojawić się wówczas wątpliwość- jaka jest różnica miedzy gestorem a asesorem?
Jakie kompetencje ma każdy z nich? Którego wybrać w określonej sytuacji?
W tym wpisie zajmiemy się figurą gestora. W następny omówimy kompetencje asesora.
Gestoría (od gestionar czyli zarządzać) zajmuje się głównie zobowiązaniami fiskalnymi klientów (księgowością, rozliczeniami podatków) i reprezentowaniem ich przed organami administracji państwowej, m.in. Urzędem Skarbowym (Agencia Tributaria) i ZUSem (Seguridad Social).
Umożliwia dokonanie w jednym miejscu wszelkich formalności związanych z założeniem i prowadzeniem działalności gospodarczej – od momentu jej rejestracji, poprzez dokonywanie w naszym imieniu takich czynności jak: zatrudnianie i rozliczanie pracowników, prowadzenie księgowości, korespondencję z urzędami, przygotowywanie rozliczeń podatkowych.
Gestoría przeprowadza również formalności związane z:
- sprawami spadkowymi (dziedziczenie) pod kątem podatkowym
- procedurami dotyczącymi obcokrajowców (uzyskiwanie pozwolenia na pobyt/pracę, obywatelstwa)
- dostarczeniem raportów z różnych państwowych rejestrów (np. z Urzędu Stanu Cywilnego czy Rejestru Nieruchomości).
- rejstracją i zmianą właściciela pojazdu w Dirección General de Tráfico
- licencjami na polowanie czy połów ryb, pozwoleniami na broń
- obsługą wspólnot mieszkaniowych w zakresie przygotowywanie zebrań, akt, nadzoru nad wydatkami itp.
Aby prowadzić gestoríę należy posiadać tytuł gestora administrativo i być zrzeszonym w Colegio de Gestores Administrativos. Wiąże się to z ukończeniem jednego z wymaganych kierunków studiów (prawo, ekonomia, nauki polityczne, przedsiębiorczość) i zdaniem egzaminu państwowego.
W następnym wpisie przeanalizujemy figurę asesora.
--
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz